Viikonloppuna tehtiin Armin kanssa piiiitkä reissu, käytiin Kajaanissa mummia tervehtimässä. Jos lähes 1000km reissu väsyttää meikäläistä niin kyllä se Arminkin aika lailla väsyneeksi veti. Perjantaina aamulla lähdettiin 7 maissa ajelemaan ja perillä oltiin 2 aikoihin, lauantaina 9 maissa illalla takasin kotona. Automatka sujui oikein mallikkaasti, muutaman kerran matkalla pysähdyttiin kahville ja pissitauolle. Armi nukkui tai torkkui takapenkillä oikeeastaan koko matkan.

Ihan ekana mentiin mummin luo vanhainkotiin. Siellä Armi sai juosta vapaana koko talossa, ja kävikin varmaan jokaisen vanhuksen huoneessa pikaisesti kurkkaamassa. Tutummille vanhuksille kävin näyttämässä Armia lähempää, kaikki halukkaat saivat silittää ja hoivata Armia. Vastaanotto oli kyllä todella mieluinen niin asukkaiden kuin hoitajienkin osalta. Meidän mummi ei enää puhu eikä nouse sängystäkään ylös, niin käytin Armia sen sängyssä, kyllä mummi sentään muisti että miten koiraa silitetään... Mummilla on oikein paha dementia ja Alzheimerin tauti. Virkeämmät vanhukset tykkäsi Armista kovasti. Yksi pappa kävi hakemassa oman lemmikkinsä Armille kaveriksi, Armin kokoisen pörröisen lelukissan. Armin tuntien leikki kävi heti rajuksi, niin pappa vei kissan takaisin lipastonlaatikkoon turvaan... :)

Kommelluksiakin sattui, me oltiin siellä ruoka-aikaan, niin Armi kävi keittiössä varastamassa kinkkuvoileivän tarjoilukärrystä... =) No muttakun se kärrin alin taso oli justiinsa siinä nenän korkeudella, eihän sellaista houkutusta voi vastustaa! Ruoka-aika oli palkitseva Armille muutenkin, kyllähän te tiedätte kuinka paljon kaikenlaista murusta ja herkkua mummuilta pöydästä ihan vahingossakin putoaa, saatikka jos siellä joku kerjää pöydän alla... No, pääsipähän iltavuorolainen helpommalla siivotessaan ruokailutiloja... :) Ulkonakin Armi sai juosta ihan vapaana, kyseinen hoitokoti kun on keskellä metsää. Muutaman kerran Armi ottikin oikein kunnon spurttia, kierteli taloa ja pihapiiriä. Kyllähän ne matkalla kangistuneet koivet pitää vetristää... =)

Iltasella sitten kirjauduttiin hotelliin. Se oli Armin ensimmäinen hotellireissu ja alkuun vähän mietitytti että mitenkä mahtaa sujua. Meillä oli Armin kenttätoimisto (kevytkäkki) mukana ihan varmuudeksi, että on jokin kotoinen paikka minne rauhoittua, mutta sänkyynhän se koira heti kipusi.

Armi kävi testaamassa kenttätoimiston

Seuraavaksi lähdettiin lenkille. Hotelli on ihan keskustassa, niin oli jotenkin inhottava lenkkeillä kun kerrostalot oli siinä heti jalkakäytävän vieressä, ja autoja ja ihmisiä tuli ja meni. Mentiinkin vähän syrjemmälle kirkkoja kiertämään niin ei ihan siinä hälinässä tarvinnut olla. Olisi se kyllä vaikea sopeutua asumaan ihan keskustaa kerrostaloon, hissillä alas ja sitten vasta ulos. Hissimatkat maisemahississä meni Armilla muuten hienosti! Taas uusi kokemus...

Vähäksi aikaa piti Armi jättää reissun aikana yksi, illalla käytiin hotellin ravintolassa syömässä ja aamulla aamupalalla. Vastaanottovirkailijan suostumuksella salakuljetettiin Armille muutama lihapulla ja nakki aamupalapöydästä =) Oikeeta ruokaa Armi söi matkan aikana vähän huonosti, mutta ihmekös tuo, niin paljon herkkuja oli tarjolla joka paikassa. Illalla vähän mietitytti että kuinka paljon se Armi yöllä haukkuu, kun hotellivieraat palaavat yöelämästä kovallakin metelillä huoneisiinsa... Muutaman kerran piti vähän ilmoittaa ohikulkijoista, muuten meillä oli ihan rauhallinen yö. Ja Armi nukkui vuorotellen minun ja äitin sängyssä... =)

Lauantaina käytiin sitten vielä 'kummilassa'. Tai siis mun kummitäti on kyllä kuollut jo yli 10 vuotta sitten, mutta olen 'adoptoinut' mun kummisedän uuden kumppanin mun kummitädiksi... Kummisetä oli jänismetsällä niin en päässyt sitä tapaamaan, eikä se Armia, mutta kummitädin kanssa oltiin siinä muutama tunti. Oli ihana nähdä pitkästä aikaa.

Mä olin varautunut huomattavasti vaikeampaan reissuun, mutta kaikki sujui todella mallikkaasti. Armi kehuttiin joka paikassa kiltiksi ja sieväksi. Ja nätisti Armi kyllä käyttäytyikin! Olisi vaan pitänyt luottaa Armiin enemmän heti alusta alkaen. Mutta nyt on varmaa että kyllä tuo meidän neiti käyttäytyä osaa! Tai sitten se oli vaan vieraskorea... =)

Hyvissä ajoin lauantaina lähdettiin ajelemaan kotiin päin. Kotona Armi jaksoi vähän aikaa Petterin kanssa hössöttää, mutta äkkiä se väsy yllätti. Vielä sunnuntainakin mentiin vähän puoliteholla, jospa tänään oltaisiin sitten toivuttu reissusta kokonaan... =)